Rotterdam The Hague Airport : “De prijs is een bekroning die je blijft meedragen – ook jaren later”

Rotterdam The Hague Airport won in 2013 de Rotterdam Promotieprijs. Voor directeur Wilma van Dijk is die erkenning nog altijd voelbaar. “De luchthaven is vaak het eerste wat mensen van de stad ervaren. Wij zíjn een stukje Rotterdam.” Roland Wondolleck, was in 2013 de directeur van de luchthaven en mocht de prijs uit handen van burgemeester Aboutaleb in handen nemen. Huidige directeur Wilma van Dijk werkte toen nog elders, maar het moment leeft nog altijd voort in de organisatie. “Ik ben met medewerkers in gesprek gegaan die hier al meer dan twaalf jaar werken. Ze spraken zó trots over die prijs. Het gaf hen het gevoel: wij doen ertoe voor deze stad.”
Van keukentafel tot landingsbaan De Rotterdam Promotieprijs bestaat inmiddels 50 jaar en is in al die tijd uitgegroeid tot een instituut. Bekende Rotterdammers, instellingen, goede doelen en ondernemingen werden bekroond voor hun bijdrage aan het imago van de stad. “Het is niet zomaar een prijs,” zegt Van Dijk. “Het is een symbool dat je als organisatie bijdraagt aan het grotere geheel.” Dat geldt ook voor de luchthaven. “Wij verbinden de regio niet alleen letterlijk met de rest van de wereld, maar ook in gevoel. Of je nu een Rotterdammer bent die op vakantie gaat of een zakenreiziger die snel naar Londen moet: dit vliegveld is er voor jou.”

Huidige directeur Wilma van Dijk
Eerste indruk telt Volgens Van Dijk is Rotterdam The Hague Airport voor velen de eerste kennismaking met de stad. “En dan is het belangrijk dat je voelt: dit is Rotterdam. Geen gedoe, geen opsmuk. Wij ontvangen mensen gastvrij, maar ook efficiënt. Dat is onze trots. En het past precies bij de mentaliteit van deze stad: niet lullen maar doen” Die herkenbaarheid is belangrijk voor de branding van Rotterdam, vindt ze. “Als wereldhavenstad hoort bij Rotterdam een luchthaven. Niet alleen voor vakantiegangers of Feyenoord-fans die naar uitwedstrijden vliegen, maar ook voor het internationale bedrijfsleven dat zich hier vestigt. Het vliegveld is letterlijk een poort naar de stad.”
Investeren in gastvrijheid
Maar het draait niet alleen om gastvrijheid, snelheid en bereikbaarheid. Duurzaamheid is voor Van Dijk minstens zo belangrijk. “We investeren in schonere en stillere luchtvaart. Dat doen we samen met partners uit de haven, met overheden, met onderwijsinstellingen. We bouwen aan een infrastructuur die past bij de stad van morgen.” De Promotieprijs is voor haar een herinnering én een aanmoediging. “Hij staat hier in mijn kantoor, zichtbaar tussen de vliegtuigen en onze duurzaamheidsplannen. Maar ik besef nu: ik mag hem vaker noemen. Het is niet alleen een blijk van waardering, het is ook een gespreksstarter. Een herinnering aan wat we voor Rotterdam betekenen.”

Een prijs die verbindt “Wat ik mooi vind aan deze prijs,” sluit Van Dijk af, “is dat het echt een gezamenlijke keuze is. Niet één jury, maar tientallen organisaties stemmen mee. Dat maakt het bijzonder. Als je hem wint, weet je: de stad staat achter je. En dat voelt als thuiskomen. Of je nou vertrekt of net geland bent.”